HUNEDOARA, JUDEȚUL CARE A REUȘIT SĂ ATRAGĂ PESTE 650 DE MILIOANE DE LEI DE LA GUVERN, PRIN PROGRAMUL NAȚIONAL DE DEZVOLTARE RURALĂ (PNDL). CÂT DE CORECTE AU FOST RECTIFICĂRILE BUGETARE, DAR ȘI EXECUȚIA LUCRĂRILOR?

În statistici, județul Hunedoara ocupă un loc fruntaș la nivel național cu peste 2.900 de kilometri de drumuri județene și comunele pe care autoritățile responsabile încearcă să le administreze. Și fac acest lucru din bugetele care, de cele mai multe ori sunt insuficiente sau reduse. În astfel de cazuri, ca să suplinească lipsa fondurilor locale, Guvernul finanțează, prin Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), etapa a II-a 2017-2020, unde județul Hunedora reușește să performeze onorabil cu o atragere de peste 650 de milioane de lei, din care peste 250 de milioane de lei au fost alocați drumurilor. Teoretic, ar trebui să asistăm la o adevărată revoluție în calitatea drumurilor. În practică, însă, sunt unele drumuri care au fost făcute de mântuială, pe bani mulți și doar cu anumite firme agreate de unii dintre cei care au fost și sunt la cârma județului sau în fruntea vreunui partid politic.

Una dintre firmele agreate de mai mulți ani de toți cei care s-au perindat prin unele funcții cheie ale județului, primăriilor sau partidelor politice, este SC Drupo SRL Călan. Contractele „curg” spre această firmă ori asocieri care gravitează în jurul jurul acesteia, fapt explicabil prin capacitatea tehnică și umană ridicată a antreprenorului. Mai mulți primari din județul Hunedoara au stat, nu o dată, cu banii „în buzunar”, cu contractul eligibil, și cu speranța că firma care a câștigat licitația va binevoi, cândva, să execute lucrarea respectivă. Beneficiarii publici ignoră faptul că firma adjudecă concomitent, pe aceeași infrastructură, peste 30 de contracte care cumulează mai mult de 100 de milioane de lei, pe care Drupo nu le poate executa în același timp. De aici și întârzierile explicabile în execuție cu tot disconfortul pentru locuitorii din zona șantierelor.

Întârzieri la proiecte și lucrări fușerite

Din această cauză, se explică și întârzierile în contractele adjudecate la Lupeni „Modernizare străzi, drumuri și trotuare – municipiul Lupeni” și la Petrila „Reparații și modernizare străzi, trotuare și parcări în cartierele 8 Martie, 22 Decembrie, Tudor Vladimirescu, Minei și Alexandru Sahia- oraș Petrila”, „Asfaltare strada Lunca” și „Modernizare strada Prundului, strada Florilor și Aleea de la Bl.1 strada Republicii” au condus la prelungirea acestora și după adoptarea OUG 114/2018, respectiv după majorarea salariului minim în construcții, condiții în care banii aprobați inițial au devenit insuficienți. Prin reducere la minim, se poate spune că întârzierile cauzate de firma Drupo sunt „premiate”. Practic, i s-a permis aceluiași constructor să solicite bani în plus care să fie onorați de la buget. Pentru a salva din imagine, firma a recurs și la lucrări fușerite, care se plătesc tot de către beneficiari. Un exemplu concret este cel din Sântuhalm. Proiectul intitulat „Modernizarea străzii Valea Cernei – Sântuhalm”- municipiul Deva a generat nemulțumirea celor care locuiesc în această zonă.

Contractul de lucrări cu nr. 7133/24.08.2018, pentru execuția lucrărilor aferente acestui proiect, a fost adjudecat de Drupo-Proactiv, chiar dacă operatorul a furnizat repetat documente/date necorespunzătoare cerinței de atribuire (a încărcat în sistemul electronic documente care se refereau la un proiect de apă-canalizare-n.red.), care ar fi trebuit să îl descalifice. În schimb, comisia de evaluare a solicitat clarificarea încadrării în profilul operatorului prevăzut în caietul de sarcini și îndeplinirii cerințelor tehnice într-un grafic agreat. Astfel, asocierea în cauză a furnizat datele solicitate către autoritatea contractantă, ulterior, fiindu-i atribuite lucrările. Pentru acest proiect realizat de asocierea Drupo- Proactiv-Sercotrans SRL Deva, Inspectoratul Județean în Construcții Hunedoara a identificat deficiențe în realizarea proiectului tehnic (lipsa detaliilor de execuție privind accesul spre imobile, a profilelor transversale/soluțiilor de colectare/dirijare a apelor pluviale de pe amplasamentul accesului spre imobile și a secțiunilor cu rampe pentru persoanele cu handicap-n.red.) și abateri semnificative de la tehnologii (montarea neconformă a bordurilor și nerespectarea unghiului de înclinație a pavajelor de pe trotuare-n.red.), fiind generate riscuri de afectare a respectivelor imobile. Neregulile de execuție sunt cauzate de eludarea etapelor de lucru prevăzute în proiect pe parte de reabilitare a zestrei drumului și a refacerii integrale a trotuarelor, prin acoperirea directă a infrastructurii vechi cu asfalt și montarea bordurilor în condiții de supraînălțare a drumului. Au fost dispuse măsuri de remediere a deficiențelor constatate și de stopare a lucrărilor în perimetrul respectiv până la definitivarea detaliilor de execuție. Antreprenorii au considerat că pot, cu toate acestea, să continue lucrările, făcând unele modificări, însă nu în totalitate, având în vedere că încă mai există trotuare cu unghi de înclinație mai mare. Neregulile au fost sesizate de instituțiile abilitate în cadrul primei recepții parțiale a proiectului, în data de 06.08.2019.

Asociația din Sântuhalm a sesizat neregulile

Asociația „Astra” din Sântuhalm a sesizat aceste nereguli, iar sub presiunea cetățenilor, unele aspecte au fost remediate. Reprezentanți ai acestei asociații spun că unele deficiențe au fost remediate imediat după ce au fost semnalate, însă tot au mai rămas unele probleme nerezolvate. Astfel, situația a fost cunoscută de beneficiar, lucrările parțiale înregistrate în situațiile de lucrări fiind acceptate spre plată și înaintate către ministerul de resort pentru decontare. Cetățenii din această zonă și-au manifestat nemulțumirea față de calitatea lucrărilor solicitând un punct de vedere oficial Primăriei Municipiului Deva. Până acum, unghiul de înclinație a pavajelor de pe trotuare, din proximitatea anumitor proprietăți, iar acest lucru se resimte de către oameni în special când plouă, iar apa ajunge în curțile lor.

Greșelile pot fi explicate și înțelese, poate, în viziunea constructorului, și din cauza volumului mare de muncă, raportat la numărul de proiecte și la capacitatea de execuție, atunci când a decis să mai reducă din muncă. Și așa nu s-a mai folosit întreaga cantitate de asfalt, nu s-au săpat fundații la adâncimea din proiect ori benzile de circulație s-au mai subțiat, lucruri ce înseamnă, în medie, aproximativ 10-15 la sută din valoarea contractului.

În aceste condiții, se explică de ce șefii de la Drupo nu renunță la mașinile de teren, la fel și drumarii din județ, care se întrec în mașinile cu o gardă cât mai înaltă de la sol.

În data de 06.11.2019 firma a transmis Primăriei Municipiului Deva că lucrările au fost finalizate, însă nu au prezentat documente și referate de specialitate, întocmite de proiectatnt, cu privire la modul în care au fost efectuate lucrările. Practic, comisia nu poate fi convocată până nu au toate documentele. Săptămâna aceasta, au fost înaintate toate documentele necesare spre recepție, urmând să fie încheiat și procesul verbal de primire predare.

Lucrări verificate de o firmă apropiată

Banii se decontează însă integral, fără ca autoritățile să se întrebe cât de rezistentă va fi acea lucrare în timp sau cât de sigură este pentru cei care o vor folosi. Practic, beneficiarii au hârtie la mână că lucrurile sunt conforme, emise de Drum Test SRL Călan, care este controlată discret tot de acționariatul lui Drupo. Tot aceleași hârtii vor acoperi, probabil, și gropile din asfalt care nu vor întârzia să apară, așa cum, din păcate, ne-am obișnuit în ultimii ani, iar primarii sau viceprimarii, după caz, își vor putea permite, cu concursul drumarilor, să se plimbe cu mașini de teren.

În condițiile în care, în județ, mai sunt de realizat drumuri de peste 79 de milioane de lei, măcar, ce mai este de făcut să se atribuie pe merit, și nu pe prietenii interesate, iar verificările din teren să fie efectuate temeinic, pentru că nu toți hunedorenii au mașini de teren.

Strada Mesteacănului din Brad, unicul proiect PNDL din municipiu

Proiectul „Modernizare DC 170B Brad-Mesteacăn km 0+000 km 5 +750- municipiul Brad” a fost contractat tot de Drupo-Proactiv (conform contractului nr. 21674 din 03.09.2018), ca urmare a cunoașterii din timp a unor detalii tehnice care au făcut obiectul unor solicitări de clarificare ale administrației publice locale, cu termen scurt de răspuns, de două zile, mai exact, în care ceilalți ofertanți nu s-au putut încadra. O altă metodă folosită pentru a accesa preferențial resurse publice o constituie prezentarea de către antreprenori a unor oferte subevaluate în cadrul licitațiilor, cu garanția informală a încheierii ulterioare de acte adiționale care să rentabilizeze contractele de lucrări. În urma intrării în vigoare a OUG 114/2018, asocierea de firme a solicitat beneficiarilor proiectelor actualizarea prețurilor aferente lucrărilor, neexecutate la data aplicării ordonanței, 01.01.2019, vizând suplimentarea contractelor de lucrări prin mecanisme care implică și majorarea prețurilor la materialele puse în proiect. Conform Direcției Generale Dezvoltare și Infrastructură din cadrul MDRAP, în concordanță cu prevederile actului normativ, se poate majora doar tariful orar aferent salariului minim, până la 17,928 lei/oră, corespunzător personalului astfel remunerat și în limita restului de lucrări rămas de executat. Edilul urbei, Florin Cazacu, a aprobat solicitarea constructorului de majorare a valorii contractului aferent obiectivului de investiții, cu aproximtativ 216.000 de lei (fără TVA), care a vizat și componența de amenajare de șantier și anumite materiale care nu intră sub incidența actului normativ referit. Pentru această majorare, Camera de Conturi Hunedoara a constatat, în urma unui control tematic în luna august a acestui an, că acele costuri suplimentare nu au respectat prevederile OUG 114/2018. Astfel, s-a constatat că prejudiciul adus bugetului de stat alocat prin PNDL, în valoare egală cu valoarea actului adițional nr. 2, este de 250.000 de lei. Ulterior, în urma unei analize proprii a conducerii Camerei de Conturi Hunedoara cu privire la prejudiciile identificate de către auditorii externi implicați la nivelul Primăriei Municipiului Brad, pe linia derulării și actualizării contractului cu nr.21674/03.09.2018, deficiența și prejudiciul identificate inițial au fost anulate. La baza acestei decizii au stat argumentele reprezentanților Primăriei Municipiului Brad, care au susținut faptul că aplicarea OUG 114/2018 au fost lezate interesele economice ale societății private contractante. De asemenea, în cursul lunii august a acestui an, au fost identificate unele nereguli cu privire la realizarea platformelor de încrucișare, refugii executate vizibil la dimensiuni inferioare față de cele prevăzute în proiectul tehnic (practic, pe porțiunile respective este destul de dificil să se deplaseze două autoturisme concomitent). Totodată, s-au constatat și unele probleme la stratul de asfalt care prezintă denivelări și fisuri, motiv pentru care au fost emise dispoziții de șantier și au fost refuzate recepțiile parțiale de lucrări. Ulterior, au fost efectuate anumite remedieri în acest sens, însă superficiale. Obiectivul de investiții a fost recepționat de către beneficiar la începutul lunii octombrie a acestui an.

Lucrări demarate cu întârziere și cu sume mai mari la Petrila și Lupeni

Contractele adjudecate de Drupo-Proactiv, pe relația cu Primăria Orașului Petrila, pentru proiectele „Modernizare strada Prundului, strada Florilor și Aleea de la Bl.1 strada Republicii – oraș Petrila” și „Asfaltare strada Lunca-Oraș Petrila”, contractate în luna martie a anului 2018, au avut o valoare cu aproximativ 30%-45% mai mică decât cea estimată în caietul de sarcini, iar lucrările au fost demarate cu întârziere. Ulterior, lucrările au fost sistate din cauza prețurilor care nu au acoperit costurile cu materialele de construcții. Lucrările la obiectivele menționate au fost demarate/reluate abia în cursul lunii iulie 2019, după actualizarea prețurilor prevăzute în contractele de lucrări.

În ceea ce privește lucrările realizate asupra proiectului „Modernizare străzi, drumuri și trotuare din municipiul Lupeni”, au fost avizate și acceptate spre plată facturi și situații de lucrări cu cantități de materiale care nu au fost folosite în totalitate. Mecanismul de acoperire a neregulilor de execuție evaluări realizate doar pe secțiuni de drum anume pregătite pentru a fi conforme cu documentația tehnică, de către Drum Test SRL Călan.

Angrenarea simultană a antreprenorului în implementarea mai multor proiecte, în condițiile unei capacități financiare/logistice/umane insuficiente și invocarea abuzivă a OUG 114/2018 au condus la majorarea nejustificată a valorii contractelor ori depășiri semnificative ale termenului de finalizare stabilit inițial, în administrațiile Brad, Petrila și Lupeni. La Petrila și Lupeni s-au solicitat și obținut majorări ale contractelor de lucrări, respectiv „Reparații și modernizare străzi, trotuare și parcări în cartierele 8 Martie, 22 Decembrie, Tudor Vladimirescu, Minei și Alexandru Sahia- oraș Petrila” cu aproximativ 400 de mii de lei și „Modernizarea străzi, drumuri și trotuare – municipiul Lupeni”, cu circa 185 de mii de lei.

Asocierea de firme are în derulare 25 de proiecte în valoare de peste 84 de milioane de lei, în a căror implementare se poate spune că ar putea fi previzibilă apariția anumitor riscuri în ceea ce privește durabilitatea și securitatea în exploatare a obiectivelor de investiții.

Există anumite întâlniri și discuții pe care le au reprezentanții firmelor și potențialii clienți, oameni de afaceri, care au un cuvânt greu de spus în astfel de proiecte și în luarea unor decizii de gestionare a fondurile PNDL. Cu aceste ocazii se pune „țara la cale”, iar aceste firme mai accesează noi proiecte pe infrastructură rutieră în valoare aproximativă de 79 de milioane de lei, odată cu proxima alocare bugetară destinată PNDL, fiind asumate și la nivelul conducerii PSD Hunedoara.

Prefectul județului Hunedoara, Fabius Tiberiu Kiszely, reprezentantul Guvernului în teritoriu spune că: „La noi nu a ajuns nicio sesizare, dar noi nu avem nicio implicare în procesul de verificare a acestor proiecte. Cei de la Ministerul de Dezvoltare Regională și Administrație Publică sunt cei care verifică lucrările și documentele acestea”.

Contactat telefonic de către redactorii cotidianului Servus Hunedoara, directorul firmei SC Drupo SRL Călan, Radu George Farcaș, nu a răspuns pentru a-și exprima punctul de vedere cu privire la aceste proiecte și nereguli.

Articol preluat de pe servuspress.ro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.