Criza COVID-19, dincolo de impactul medical, unde tragedia este evidentă, a zdruncinat economia, atât la nivel global, cât și național. Până aici nimic nou. Pentru sectorul agroalimentar românesc însă, veștile generale proaste se pot transforma în oportunități. Totul este să știm să le fructificăm, responsabilitatea revenind atât actorilor privați, fermierilor, cât și decidenților politici. Tot respectul pentru cadrele medicale, toată compasiunea pentru cei afectați de COVID-19. Haideți însă, doamnelor și domnilor, să avem un pic de optimism, agricultura și industria alimentară au viitor!
1. Cererea pentru produse agroalimentare va crește. Aceasta înseamnă venituri sigure pentru fermieri. Chiar în varianta optimistă, criza coronavirusului va înseamna o încetinire a schimburilor comerciale, chiar și în interiorul UE, cu perturbări logistice și de transport majore. Atât ca materie primă, cât și ca produs finit, producțiile anului 2020 ale fermierilor români vor fi la căutare.
2. Retailerii se vor orienta către produsele alimentare românești. Chiar dacă acum sunt încă fermieri care se plâng că marfa lor nu este căutată, odată ce vârful crizei COVID-19 va trecere, buyerii supermarketurilor vor avea dispoziții să caute marfă românească. Odată ce stocurile existente, din import multe, vor scădea iar presiunea consumatorilor pentru oferta de produse alimentare proaspete sau procesate va crește, producătorii români vor intra în retail cu tot mai multe produse, cu cantități tot mai mari.
3. Suport european pentru fermierii români. Este de așteptat ca politica agricolă comună să sufere modificări substanțiale de viziune. Este foarte probabil ca focusul financiar pentru următorii ani să fie pe asigurarea supraviețuirii afacerilor în agricultură, pe sprijinirea fermierilor pentru a produce mult și de calitate. În concluzie, mai mulți bani direct pentru fermier.
4. Oportunități de investiții în procesare. Posibilități de finanțare atât de pe piața bancară, cât și din bani europeni. Dacă vor finanța ceva băncile în anii următori, aceea va fi producția de hrană. Faceți proiecte, gândiți-vă în perspectivă. Lăsați un pic îngrijorarea generată de veștile proaste și gândiți-vă cum să faceți pâine, lactate, conserve, preparate din carne, ulei. Iar cei care aveți deja asemenea afaceri, cum să le extindeți. Repede. Este un moment în care trebuie să apăsați pedala de accelerație și nu cea de frână. Efectele pozitive se vor vedea în câteva luni.
5. Prețuri mai mici la carburanți și energie. Prăbușirea cotațiilor petrolului vor aduce, tarife în scădere pentru motorină și curent electric.
6. Forță de muncă calificată și accesibilă. Românii din Diaspora, care s-au întors și care se vor mai întoarce, vor pune presiune pe piața muncii. Oferta de forță de muncă va fi în creștere, atât în rural, cât și în urban.
7. Relaxare a fiscalității, controalelor, birocrației. Veți fi lăsați în pace pentru a produce.
8. Consumatorii vor deveni aliații dumneavoastră. Consolidarea unei percepții publice majoritare cu privire la nevoia de susținere a producătorilor agroalimentari români.
9. Investiții în irigații și în combaterea schimbărilor climatice cu impact direct asupra agriculturii. Green Deal va însemna o infuzie masivă de capital pentru această luptă. Fermierii români vor avea de câștigat.
10. Suportul media. Agrointeligența-AGROINTEL.RO, lider în informarea și susținerea fermierilor, este alături de dumneavoastră. Vă prezentăm cele mai noi informații, cu efect direct asupra vieții dumneavoastră, vă mediatizăm problemele semnalate, încercăm ca împreună să găsim soluții, facem scandal atunci când este nevoie. Suntem aici pentru dumneavoastră, puteți conta pe noi!
Sursa: www.agrointel.ro
Leave a Reply