Au trecut aproape doi ani de la finalizarea lucrărilor la cel mai complicat sector al Autostrăzii Lugoj – Deva realizat până în prezent, „Dealul Liliecilor” din vecinătatea Devei.
Urmele alunecărilor de teren din timplul excavaţiilor (semnalate în primăvara anului 2019) sunt vizibile, însă de la deschiderea tronsonului rutier, nu au mai fost înregistrate probleme legate de stabilitatea versantului. Deşi s-au mai desprins bolovani din peretele „Dealului Liliecilor”, cei mai mulţi nu au trecut de plasele de protecţie care îl acoperă.
Sectorul de doi kilometri de pe Lotul IV al Autostrăzii Lugoj – Deva, supranumit „Dealul Liliecilor” se află în apropiere de nodul rutier Şoimuş, pe malul râului Mureş, şi a fost construit în perioada 2017 – 2019.
Timp de peste doi ani sute de muncitori şi utilaje au fost mobilizaţi pe şantier, la excavarea versantului, iar în timpul acesta au avut loc mai multe alunecări de teren. „Dealul Liliecilor” a rămas una dintre cele mai spectaculoase lucrări executate pe autostrăzile din România, datorită soluţiei aleasă şi complexităţii acesteia.
Construcţia celor 22 de kilometri din Lotul IV al Autostrăzii Lugoj – Deva, a demarat în primăvara anului 2014 şi avea termen de finalizare anul 2016. Lucrările au fost întârziate cu trei ani, unul dintre principalele motive fiind existenţa „peşterii cu lilieci”.
În 2014, sesizările primite de Agenţia de Protecţie a Mediului Hunedoara cu privire la existenţa liliecilor într-o grotă de pe deal au dus la blocarea lucrărilor pe sectorul de doi kilometri. Timp de un an, peştera a fost monitorizată de specialişti, care au concluzionat că aici ajung lilieci din specii comune, care nu necesitau măsuri speciale de protecţie. În 2017, cei 10 lilieci care se adăposteau în grotă au fost mutaţi de aici într-o altă peşteră, avizele de mediu şi de construcţi au fost reînnoite, iar lucrările de nivelare a versantului au putut continua.
Constructorii şi-au mobilizat majoritatea angajaţilor şi utilajelor în zona „Dealului Liliecilor” şi au lucrat intens până în vara anului 2019, iar sute de mii de metri cubi de rocă au fost eliminaţi pentru a face loc uneia dintre cele mai spectaculoase lucrări de infrastructură din România ultimelor trei decenii. Întârzierile de pe Dealul Liliecilor au făcut ca lucrările la cei 22 de kilometri de autostradă din vestul ţării, dintre care doi kilometri pe „Dealul Liliecilor” să se întindă pe cinci ani.
- Accident rutier pe Autostrada A1 Deva – Sebeș. Impact violent între un microbuz și un autotren
- (VIDEO) „Pasajele verzi” de la Holdea, construite peste Autostrada Lugoj – Deva, la doi ani de la finalizare
comentarii
Leave a Reply