Magistrații Curții de Apel Alba Iulia i-au achitat, joi, 3 decembrie, printr-o sentință definitivă, pe experții feroviari Răsvan Ciucă (73 de ani) şi Şerban Lăcrițeanu (63 de ani), trimiși în judecată pentru mărturie mincinoasă.
În iulie 2014 cei doi au fost puşi sub învinuire pentru falsificarea expertizelor unor locomotive de epocă, în scopul de a justifica exportul mai multor locomotive din patrimoniul cultural, de către omul de afaceri austriac Georg Hocevar. Tot atunci, au fost reținuți de polițiști pentru o zi, în urma unor percheziții efectuate la domiciliile lor din Constanța și Slobozia.
Ancheta care i-a vizat a fost deschisă de procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Deva, după ce omul de afaceri austriac Georg Hocevar, cunoscut pentru că a recondiţionat în România mai multe vagoane de epocă şi apoi le-a vândut în Occident, a fost acuzat de exportul ilegal a şase locomotive vechi de peste jumătate de secol şi a unui locomobil de epocă.
În 2013, instanţa l-a achitat pe Hocevar în dosarul în care poliţiştii hunedoreni l-au acuzat de aceste infracţiuni, pe baza expertizelor efectuate de Răsvan Ciucă şi Şerban Georgescu, care au stabilit că locomobilul și cele șase locomotivele nu puteau fi clasate ca obiecte de patrimoniu. La scurt timp, procorurorii i-au acuzat de fals şi mărturie mincinoasă pe cei doi experţi.
„În cursul judecării dosarului, în recurs, suspecţii au efectuat noi expertize judiciare cu privire la bunurile care au făcut obiectul unui dosar de trafic cu bunuri de importanţă tehnică, respectiv şase locomotive cu abur şi un locomobil. În calitate de experţi, cei doi suspecţi au întocmit rapoartele de expertiză, atestând fapte şi împrejurări necorespunzătoare adevărului, astfel că decizia asupra nevinovăţiei inculpaţilor s-a luat, în principal, în considerarea concluziilor acestor expertize“, informau în 2014 reprezentanții Parchetului de pe lângă Judecătoria Deva.
Procesul celor doi a început în 2018 la Judecătoria Deva, iar anul trecut au fost achitați în primă instanță.
Răsvan Ciucă, cu o activitate de 40 de ani în profesia de muzeolog și etnolog, a expertizat locomobilul vechi din 1910 și a stabilit că nu poate fi inclus în categoria obiectelor de patrimoniu. „Inculpatul a arătat că în România au fost aduse foarte puține exemplare din locomobilele marca MARSHALL SONS & CO GAINSBOROUGH, toate erau nefuncționale, nu își mai păstrau integritatea și caracteristicile inițiale, care să permită reconstituirea sau restaurarea acestora”. Instanța de fond l-a achitat, stabilind că „nu există niciun fel de indicii din care să rezulte că acesta a denaturat adevărul cu prilejul întocmirii lucrării solicitate, așadar nefiind întrunită latura obiectivă a acestei infracțiuni”.
Nici cele șase locomotive vechi expertizate de Şerban Lăcrițeanu nu au putut fi incluse pe lista obiectelor de patrimoniu. Unele urmau fie dezmembrate, potrivit mărturiilor consemnate în dosar, dacă nu erau achiziționate de Georg Hocevar și exportate, iar altele erau degradate ca urmare a expunerii lor în aer liber și vandalizate în urma furturilor. Lăcrițeanu a stabilit că nu locomotivele nu îndeplinesc condițiile necesare clasării lor ca piese de patrimoniu. „Având în vedere întregul probatoriu administrat, rezultă că prin noua expertiză întocmită inculpatul nu a lansat ipoteze necorespunzătoare și nu a formulat concluzii eronate, neputându-se susține că ar fi încercat disimularea adevărului prin omisiunea, cu știință, de a insera datele corecte ori afirmații mincinoase care au condus la soluția de achitare a inculpaților Hocevar Georg, Rișcuța Elena și Alicu Grațiana”, se arată în dosar.
Parchetul de pe lângă Judecătoria Deva a declarat apel, însă Curtea de Apel Alba Iulia l-a respins, ca nefondat, menținând soluția dată de instanța de fond.
FOTO: IPJ Hunedoara
comentarii