Revoltă în rândul sătenilor din Ilia. Aproape 400 de locuitori ai comunei au semnat și au trimis autorităților o petiție prin care își exprimă indignarea pentru faptul că, în centrul localității, a fost amenajat un depozit de agregate minerale, al firmei care execută lucrări la calea ferată de mare viteză, pe tronsonul Simeria – Gurasada.
Oamenii din comună s-au plâns autorităților de zgomotul și praful creat, dar și de faptul că drumurile au fost distruse de utilajele care lucrează la modernizarea căii ferate. La rândul său, primarul comunei Ilia, Marius Omotă, le-a dat dreptate locuitorilor și a afirmat că, din punctul său de vedere, acel depozit ar fi ilegal. Pe „firul” poveștii a intrat și prefectul de Hunedoara, Vasilică Potecă. În urma nemulțumirilor sătenilor, transmise instituției pe care o conduce, acesta a solicitat Gărzii de Mediu o verificare a situației existente în localitate.
“Ca răspuns la solicitarea prefectului județului Hunedoara, Comisarul șef al Comisariatului Județean al Gărzii Naționale de Mediu, doamna Angela-Maria Croitoru, face următoarele precizări: “Urmare a controlului în teren din data de 05.02.2020 pentru verificarea aspectelor sesizate de cetățeni ai localității Ilia, str. Libertății, prin sesizarea nr. 512/30.01.2020 transmisă de Primăria Comunei Ilia și redirecționată și de către Instituția Prefectului-Județul Hunedoara fiind înregistrată la GNM-CJ Hunedoara cu nr. 315/05.02.2020, vă comunicăm faptul că am constatat nerespectarea unor condiții impuse prin Acordul de mediu nr. 20/07.09.2012 revizuit și anume: nu este precizat depozitul/ platforma temporară de depozitare agregate din Ilia, care face obiectul sesizării, nu sunt amenajate puncte speciale pentru îndepărtarea manuală sau mecanizată de pe pneurile echipamentelor și utilajelor a reziduurilor la ieșirea din șantier. Precizăm faptul că, Acordul de mediu nr. 20/07.09.2012, revizuit ultima dată prin Decizia Etapei de încadrare nr. 146/01.07.2019, a fost emis către titularul Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” –S.A. cu sediul în București, în calitate de beneficiar al investiției- Lotul 2 “Reabilitarea liniei de cale ferata Frontiera-Curtici-Simeria, parte componenta a Coridorului IV Pan-European pentru circulația trenurilor de viteză maximă de 160km/h, Tronsonul 3: Gurasada –Simeria””, se arată într-o informare primită de Instituția Prefectului – Județul Hunedoara, din partea Comisariatului Județean al Garzii Naționale de Mediu.
Control, urmat de măsuri
În același document se mai precizează și faptul că, respectivul control, din data de 5 februarie 2020, a fost realizat de comisarii Gărzii de Mediu împreună cu reprezentanți ai antreprenorului lucrării, Asocierea FCC-Astaldi-Convensa și în prezența reprezentanților Primăriei Ilia. “Au fost impuse măsuri pentru Asocierea FCC-Astaldi-Convensa, de amenajare a unor puncte speciale pentru îndepărtarea manuală sau mecanizată de pe pneurile echipamentelor și utilajelor a reziduurilor la ieșirea din șantiere, pe drumurile publice. GNM-CJ Hunedoara va avea, în cursul săptămânii următoare, o întâlnire cu reprezentanții oficiali ai Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.”–S.A, București pentru luarea măsurilor coercitive care se impun conform Legii nr. 292/2018, care prevede ca aceste măsuri să fie stabilite titularului de proiect (Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.”–S.A, ) pentru nerespectarea condițiilor din Acordul de mediu nr. 20/07.09.2012, revizuit. După finalizarea controlului vom reveni cu detalii, inclusiv cu precizarea sancțiunilor aplicate” – se mai arată în aceeași informare.
Potrivit prevederilor OG 43/1997 privind siguranța pe drumurile publice, firmele care dețin mijloace de transport folosite în scop industrial, trebuie să dețină instalații de curățat exterior pentru autovehicule. Respectarea acestor prevederi este verificată de administratorul drumului și de poliția rutieră.
Lotul de cale ferată Simeria – Gurasada, parte a Coridoului IV Pan European, în lungime de aproximativ 41 de kilometri, este modernizat de Asocierea FCC-Astaldi– Convensa. Lucrările de reabilitare au început în primăvara anului 2018 și au ca scop modernizarea a 40,88 de kilometri de infrastructură și suprastructură feroviară pentru circulația trenurilor de călători cu viteza maximă de 160 km/h.
Articol preluat de pe servuspress.ro
Leave a Reply