ZERO DEȘEURI „ISTORICE” TRANSPORTATE ÎN 2019, DE LA PLATFORMA TEMPORARĂ DE LA DEVA, LA DEPONEUL ECOLOGIC DE LA BÂRCEA. UNII DINTRE „ACTORI” VOR TRANȘAREA PROBLEMEI ÎN INSTANȚĂ

Deponeul temporar din municipiul Deva a ajuns să fie unul permanent, cel puțin până în prezent, deoarece, deși trebuia să fie eliberată întreaga cantitate de deșeuri „istorice”, ce însumează zeci de mii de tone de gunoaie, până la sfârșitul anului 2019, acest lucru nu s-a întâmplat. „Pisica moartă” este aruncată dintr-o curte în alta a instituțiilor care ar fi trebuit să se implice în soluționarea acestor probleme, în închiderea gropilor de gunoi neconforme, o dată cu demararea marelui proiect -Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor (SMID) Hunedoara. Acum, SC Salubritatea SA, care deține platforma temporară de la Deva, intenționează să acționeze în instanță Consiliul Județean, pentru nerespectarea angajamentelor luate (în scris), inițial. Practic, pe parcursul anului 2019, de la acest deponeu temporar nu a mai fost efectuat niciun transport către deponeul ecologic de la Bârcea, pentru că operatorul de acolo nu mai acceptă acest lucru gratuit. În plus, niciunul dintre „actorii” principali nu știu cu exactitate ce cantitate de deșeuri „istorice” se mai află pe această platformă.

La data de 14 decembrie 2018, CJ Hunedoara a adoptat o hotărâre (nr.310) privind Planul de investiţii pe anul 2019 prin care desfiinţează toate gratuităţile pentru gunoaiele istorice, fără să informeze şi celelalte părţi faţă de care conducerea judeţului îşi luaseră anumite angajamente.

Astfel, deși a existat o Hotărâre de Consiliul Județean, în care era specificat faptul că deșeurile vor fi primite la Bârcea cu titlu gratuit, anul trecut, hotărârea a fost anulată. De aici, și până la o situație de criză nu mai este decât un pas.

Reporterii cotidianului Servus Hunedoara au solicitat punctele de vedere a celor implicați în această problemă majoră, din cauza căreia, tot județul ar avea de suferit, având în vedere că se poate ajunge în situația în care întreaga sumă de bani alocată, din fonduri europene, pentru acest mare proiect, în valoare de aproximativ 54 de milioane de euro.

Dan Stoian, director ADI Deșeuri

„ADI nu este implicat în acest context. Consiliul Județean a fost cel care a gestionat această problemă. În plus, ce a ținut de CJ s-a făcut, mă refer la transport și primirea deșeurilor. Că nu s-au făcut plățile, asta o să o rezolve ei. Din informațiile pe care le am, aproximativ 40.000 de tone de deșeuri este cantitatea ce aparține de Primăria Deva și ea trebuie să o transporte și să o depună la un deponeu ecologic”.

Costel Avram, administratorul public al județului Hunedoara – „Este obligația UAT Deva de a transporta gunoiul”

„Este obligația UAT Deva de a transporta gunoiul din această stație, către CMID, unde este o groapă autorizată. Noi știm că acest gunoi a fost plătit o dată de către Primăria Deva, dar un lucru îl știm sigur că, gunoiul este în continuare pe acea groapă a domnului Mara. Este problema UAT Deva, nu a Consiliului Județean. CMID aveau obligația ca până la sfârșitul anului 2018 să ducă gunoiul și administratorul gropii trebuia să îl primească pînă la 31 decembrie 2018. Lucru ce nu s-a întâmplat”.

Adrian David, administratorul public al municipiului Deva – „Prioritate are problema taxei de depozitare. Aceasta se ridică la peste un milion de euro”

„Acea cantitate de deșeuri, de 59.000 de tone, provine din municipiul Deva, iar acest deponeu temporar de la Deva trebuie închis. Există două seturi de probleme. Una legată de taxa care trebuie plătită. Ce nu este clar acum este dacă pentru acele deșeuri trebuie să se plătească o taxă de depozitare finală sau nu. Aici există două puncte de vedere, unul al nostru, al primăriei, deoarece există documente, inclusiv hotărâri de CJ și autorizație integrată de mediu care spune că aceste deșeuri vor fi primite gratuit. Cel de-al doilea punct de vedere, este cel al CJ, care ne-a anunțat că a revocat acele hotărâri de CJ și că trebuie să plătească taxe pentru ele. Noi nu suntem de acord cu acest lucru și comunicăm cu CJ pe această temă. Apoi, mai este problema cu privire la cine suportă costurile trasnportului acelor deșeuri. Există o problemă de management al deșeurilor la nivel instituțional. Singura problemă o instituție și o firmă este că nu e clar cine trebuie să suporte costurile acestui transport. În primărie, în acest moment, lucrurile nu sunt foarte clare, nici la nivelul SC Salubritate SA, dar prioritate are problema taxei de depozitare. Aceasta se ridică la peste un milion de euro. Este o situație incertă în continuare. Noi ținem legătura cu Instituția Prefectului, cu Garda de Mediu, cu APM, deci nu se sustrage nimeni de la soluționarea problemei, doar că, deocamdată vorbim despre bani publici și nu ne putem permite să facem o greșeală. Dacă trebuie să suportăm noi, primăria, taxa aceea de depozitare, fără nicio problemă vom prevedea bani în bugetul local, dacă nu atunci să fie primită gratuit întreaga cantitate de deșeuri și să suporte CJ sau altcineva. Dacă nu ajungem la o concluzie amiabilă, probabil că instanța va fi cea care va soluționa această situație. Cert este că nu vom permite ca această situație să prejudicieze calitatea vieții în Deva, să se transforme orașul într-un foca de infecție sau, Doamne ferește, să suportăm corecții financiare. Noi respectăm toate legile în vigoare pentru a nu ajunge într-o astfel de situație, dar dacă Consiliul Județean a schimbat regulile în timpul jocului, ce să facem?!”.

Sergiu Mody, președinte al SC Salubritate SA Deva – „O să îi dăm în judecată!”

„Situația este în continuare blocată și de Supercom și de Consiliul Județean. De un an nu s-a transportat nici un gram din deșeurile istorice. Ei condiționează acceptul de plata unor tarife. Aceste tarife nu au fost prevăzute, inițial, niciunde, dimpotrivă, toate angajamentele luate de Consiliul Județean, și care sunt scrise mai multe adrese, hotărâri de consiliu, și așa mai departe, toate vorbesc de preluarea gratuită. Acum, oamenii parcă nu mai țin minte. Din păcate, din câte observ vis-a-vis de ce se întâmplă la Consiliul Județean, suntem în situația în care Statul nu își mai respectă sigiliul. Adică, ce au scris odată pe hârtie, nu vorbe, pur și simplu, acum, refuză să pună în aplicare ce au spus odată.

O să îi dăm în judecată. Analizăm situația pe cine vom acționa în judecată firma de la deponeu sau CJ. Consiliul Județean va fi oricum, pentru că este titularul proiectului și este cel care și-a asumat toate aceste angajamente. Vom analiza clar care vor fi pârâții. Suntem într-o fază incipientă și nu vreau să dau mai multe detalii cu privire la acest aspect. Dar, cu siguranță, această situație va ajunge și în atenția judecătorilor. Nu este normal, ca instituție publică, să emiți niște acte și, pe urmă, să te răzgândești și că nu mai e treaba lor. Practic, totul ține de bani, ca firma Supercom să primească tot mai mulți bani, adică să factureze și aceste cantități de deșeuri istorice. Asta, deși, angajamentele inițiale erau de preluare a acestor deșeuri cu titlu gratuit. Acum, lucrurile nu mai sunt așa. Ei erau foarte presați de situație la vremea respectivă, pentru că au închis toate gropile neconforme, dar nu au pus nimic în loc și atunci, de aceea, s-a ajuns la preluarea gratuită. Proiectul acesta a depozitului ecologic, trebuia să funcționeze de prin 2013, dar el nu funcționa în 2015, atunci când s-au închis gropile. Astfel, și întârzierea și toată evoluția acestor lucruri au stat sub auspiciul decizional al CJ. Dacă CJ insistă să pună primăriile la plată, practic, acestea vor plăti din banii fiecărui hunedorean, pentru că în loc să fie folosiți banii din taxe și impozite pentru investiții sau alte lucruri, aceștia vor fi folosiți pentru această problemă, a deșeurilor. Chestiunea financiară a venit mai recent, de când este și Supercom în ecuație, pentru că înainte se vorbea despre preluarea gratuită. Supercom, spre exemplu, are în autorizația de mediu obligația de a prelua aceste deșeuri, dar nu o respectă. Toate acestea sunt negru pe alb. Situația este una simplă, în ceea ce privește responsabilitățile și măsurile care ar trebui luate. Toată lumea ar trebui să respecte ceea ce a scris inițial. Dacă toată lumea s-ar fi ținut de cuvânt, noi nu mai eram în această situație cu deșeurile istorice. Actorul principal este CJ, pentru că problema a fost începută înainte să fie deponeul ecologic funcțional sau săă aibă un operator la el, era încă în faza de construcție când s-a născut situația aceasta. Noi am mai făcut și anul trecut adrese către CJ, iar ultimele pe care le-am trimis au rămas fără răspuns”.

Georgeta Barabaș, director Agenția pentru Protecția Mediului Hunedoara – „Operatorul de la CMID nu își respectă autorizația și nu acceptă transferul depozitelor vechi”

În anul 2019, de pe deponeu temporar de la Deva nu s-a mai transferat nici o cantitate de deșeuri, pentru că operatorul de la CMID nu își respectă autorizația și nu acceptă transferul depozitelor vechi. Acest operator face ce vrea, iar autoritățile îl lasă în pace. Responsabilitatea este a Consiliului Județean, pentru că el este titularul proiectului și care a schimbat regulile în timpul jocului. Acest lucru va putea conduce, în timp, inclusiv la restituirea banilor pe acest proiect european. Deocamdată, până la 31 martie 2020, nu se va vedea că în anul 2019 nu s-a făcut niciun transfer de deșeuri istorice. Asta este doar una dintre condițiile din autorizația deținută de actualul operator de la deponeul ecologic. După ce se va constata acest lucru, comisia va începe să pună întrebări și să ia măsurile necesare. Raportarea privind transferul deșeurilor se mai poate face până la data de 31 martie, însă noi știm că nu s-a transferat. Noi avem toate raportările lunare transmise de operatorul de la Bârcea, iar raportările se fac separat, pe deșeurile curente și pe cele istorice. La capitolul deșeuri istorice, avem raportat ZERO cantitate transferată, deci nu poate să se schimbe în câteva săptămâni această situație. Atunci când vom transmite noi comisiei această situație, comisia va adresa întrebări și primul vizat va fi Consiliul Județean, în calitate de titular al proiectului Sistem de Management Integrat al Deșeurilor în județul Hunedoara și cel care are contract cu acest operator de la deponeul ecologic. Cu siguranță și Garda de Mediu va fi luată la întrebări, pentru că trebuia să constate de ce nu își respectă autorizația de mediu. Dar, rămâne de văzut ce se va întâmpla. Dar cel mai negru scenariu, este acela că vom fi nevoiți să returnăm banii pe acest proiect, să intrăm în procedura de infringement”.

Daniel Iacob, purtătorul de cuvânt al Gărzii de Mediu Hunedoara – „Deșeurile ar fi trebuit transferate până la sfârșitul anului 2019”

„În urmă cu aproximativ o săptămână s-a efectuat un control la acest depozit temporar de stocare a deșeurilor. Față de anul 2018, când s-a efectuat ultimul transport, în anul 2019 nu s-a mai transferat la deponeul ecologic niciun transport de pe acest amplasament. În total, sunt transportate o treime din catitatea existentă, respectiv 120.000 de tone de deșeuri și au fost transportate aproximativ 50.000 de tone. O parte din deșeuri s-a redus datorită descompunerii în mod natural. Nu au fost identificate riscuri în urma controlului pentru populație și factorii de mediu. Controale sunt efectuate de câte ori este nevoie, dar, în principiu, lunar și dacă apar elemente noi, acte de reglementare emise de APM. Există obligații de mediu emise de către APM Hunedoara și, conform acestor acte de reglementare, toate deșeurile de aici ar fi trebuit transferate până la sfârșitul anului 2019. Acest lucru nu s-a materializat, însă. Problema este că obligațiile sunt atât ale operatorului de salubritate, cât și ale autorității publice locale Deva. Noi am făcut demersuri scrise către toate autoritățile competente în vederea soluționării acestei probleme. Noi trebuie să verificăm respectarea actelor de reglementare emise de către APM și legislației de mediu în vigoare. Sancțiuni nu au fost aplicate în urma ultimului control, au fost doar în anii anteriori și când funcționa aceste depozit din Deva”.

Impact negativ asupra mediului

Problema deșeurilor menajere depozitate necorespunzător pot constitui adevărate focare de infestare a mediului, prin acumularea de germeni patogeni, insecte, rozătoare, produse de degradare naturală, care ajung în aer, sol și apă. Toate etapele de colectare a deșeurilor, manipulare, presortare, depozitare, expediere la consumatori a deșeurilor reciclabile, incinerare, depozitare finală, au importanța lor. Neglijarea în abordare a oricăreia dintre acestea, poate aduce prejudicii mari factorilor de mediu, cu precădere solurilor și apelor subterane din proximitatea Mureșului. Râmâne de văzut dacă cineva, cândva se va sesiza cu adevărat cu privire la importanța reală a acestei probleme și dacă se vor lua măsurile legale și normale, până la urmă, pentru ca întreg ecosistemul să nu (mai) fie afectat, iar oamenii să nu mai fie nevoiți să scoată (că vor, că nu vor) bani din buzunar pentru greșelile sau lipsa de interes a autorităților.

Articol preluat de pe servuspress.ro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.