Topul instituţiile în care românii au avut experienţe negative cu funcţionarii

Fundația pentru Apărarea Cetățe­nilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) a publicat recent un raport în cadrul campaniei sale „STOP abu­zurilor funcționarilor publici”, care evi­dențiază instituțiile publice din România unde cetățenii au întâm­pinat cele mai multe dificultăți și ex­periențe neplăcute în interacțiu­nea cu funcționarii publici, scrie evz.ro. Scopul acestei campanii este de a sensibiliza opinia publică cu privire la comportamentul abuziv al funcțio­narilor și de a identifica soluții pentru a îmbunătăți relațiile dintre cetățeni și instituțiile statului.

Campania „STOP abuzurilor funcționarilor publici”
FACIAS a lansat un chestionar adre­sat cetățenilor pentru a evalua interac­țiunile lor cu diverse instituții publice, încercând să afle în ce măsură funcțio­narii publici respectă standardele de transparență, profesionalism și etică.
Din rezultatele chestionarului, au fost identificate cinci instituții publice în care cetățenii au raportat cele mai multe experiențe negative. Acestea, în ordinea numărului de plângeri primite, sunt:
1. Primăriile – cele mai frecvente pro­bleme raportate includ lipsa de pregătire a funcționarilor, ineficiență și lipsa de interes față de solicitările ce­tă­țenilor.
2. Casa de Pensii – cetățenii au semnalat frecvent lipsa de pregătire a personalului, ducând la întârzieri sau la refuzuri nejustificate în procesarea solicitărilor.
3. ANAF – comportamentele nepo­liti­coase, refuzul de a îndeplini sarcinile și lipsa de pregătire a funcționarilor au fost printre principalele plângeri rapor­tate.
4. Ministerele – cetățenii au acuzat lipsa de pregătire și întârzierile admi­nis­trative în furnizarea serviciilor.
5. Inspectoratul Școlar – respon­denții au semnalat refuzul de a acorda îndrumare și de a îndeplini atribuțiile, alături de lipsa de pregătire a perso­na­lului.

Statistici îngrijorătoare despre plângeri și soluționarea lor
O altă parte importantă a studiului a fost dedicată modului în care cetățenii au încercat să își rezolve nemulțumirile legate de funcționarii publici prin plân­geri oficiale. Aproximativ 40,8 la sută dintre respondenți au declarat că au depus o plângere oficială împotriva func­ționarilor publici, în timp ce 59,2% nu au făcut niciun demers în acest sens.
Din plângerile depuse, rezultatele sunt descurajante:
• 36,3 la sută dintre cazuri au fost clasate, fără alte măsuri.
• 36,3 la sută dintre plângeri nu au primit nici un răspuns.
• 24,8 la sută dintre sesizări au fost admise, însă fără ca funcționarii publici să fie sancționați într-un mod concret.
• Doar 2,6 la sută dintre plângeri au fost soluționate favorabil, cu sancțio­narea funcționarilor vizați.

Îmbunătățirea relației dintre cetățeni și funcționarii publici
FACIAS subliniază necesitatea unei relații mai transparente și corecte între cetățeni și instituțiile publice, respec­tiv funcționarii publici, în care res­pectul reciproc și eficiența să fie ele­mente centrale. Cetățenii au dreptul la informații clare și accesibile, la tra­tament imparțial și la servicii publice oferite în mod profesionist. Funcțio­narii publici, la rândul lor, au obligația de a respecta etica profesională și de a oferi asistență corespunzătoare fiecă­rui cetățean.
FACIAS îndeamnă la o reformă a mecanismelor de tragere la răspun­de­re a funcționarilor publici și la crearea unui cadru legal mai eficient care să sancționeze abuzurile din sectorul public. (A.N.)

 

Articol preluat de pe mesagerulhunedorean.ro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.