(VIDEO) Povestea șoselei care înfruntă munții și se oprește în sălbăticie la poalele Retezatului

Drumul naţional 66A a rămas blocat în sălbăticie, la limita judeţelor Hunedoara şi Gorj şi a parcurilor naţionale Retezat şi Domogled – Valea Cernei.

Traversează defileul Jiului de Vest, o zonă renumită pentru frumuseţea sa, însă rar pot fi văzute maşini circulând până la capătul lui, unde o pancartă anunţă ieşirea din judeţul Hunedoara, iar drumul asfaltat continuă cu un drum forestier.

Turiştii care călătoresc pe DN 66A se îndreaptă, de obicei, spre Cheile Buţii din Masivul Retezat sau spre locul de pornire al mai multor traseelor montane din Retezatul Mic, aflat în apropiere de vechiul canton Câmpuşel Câteva locuri de popas au rămas destinaţii pentru ieşirile la iarbă verde ale localnicilor din Valea Jiului. Alte locuri sunt preferate de amatorii de fotografii şi natură, pentru spectaculozitatea lor.

 

Din Câmpuşel, drumul forestier traversează Parcul Naţional Domogled – Valea Cernei, pe o distanţă totală de peste 60 de kilometri, iar pe mai multe porţiuni a rămas impracticabil cu autoturismele. Din 2018, din cauza pericolului pe care îl reprezintă a rămas închis circulaţiei maşinilor pe o porţiune de circa 40 de kilometri, între Câmpuşel (judeţul Hunedoara) şi Cerna Sat (judeţul Gorj). Nici porţiunea de aproape 30 de kilometri dintre Cerna Sat şi până în apropiere de Herculane nu este modernizată.

La sfârşitul anilor ´90 construcţia şoselei prin munţi era prezentată de autorităţile locale şi de reprezentanţi ai statului român ca una dintre soluţiile pentru problemele economice ale comunităţilor din Valea Jiului, afectate de închiderea exploatărilor miniere şi de disponibilizările masive. Noua şosea, de peste 80 de kilometri, prin munţi, până la Băile Herculane, ar fi scos din izolare, potrivit autorităţilor, oraşele miniere, şi ar fi adus locuri de muncă şi investişii în turism în Valea Jiului.

Construcţia primului tronson a început în anii 2000 şi a fost finalizată în 2011. În această perioadă au fost construiţi doar 20 de kilometri de şosea, între Uricani (judeţul Hunedoara) şi Câmpuşel. Continuarea lucrărilor a fost oprită, investiţia fiind contestată de mai multe organizaţii de mediu, care reclamau faptul că afectează habitatele mai multor specii protejate de animale. Localnicii şi primarii oraşelor din Valea Jiului au cerut reluarea proiectului de infrastructură, însă acest lucru nu s-a mai întâmplat în următorii ani.

În iunie 2019, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a scos la licitaţie publică proiectarea şi construcţia a încă 20 de kilometri ai DN 66 A, între Câmpu lui Neag (de la Câmpuşel) şi satul Cerna (Gorj). Realizarea celor 20 de kilometri de şosea montană se ridica la peste 240 de milioane de lei, însă licitaţia a fost anulată pentru că până la data limită de depunere a cererilor de participare la licitaţie niciun constructor nu a depus oferte. Din 2019, proiectul nu a mai fost scos la licitaţie publică.

comentarii

Articol preluat de pe zhd.ro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.